Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Nejmodernější informační technologie v nově rekonstruovaných Lázních Aurora

Lázeňství je jistě atraktivní obor, i v něm je však konkurence mimořádně vysoká a provozovatelé hledají nové cesty, jak se stát více atraktivními pro klienty a efektivními z hlediska vnitřního řízení. S tímto záměrem Lázně Aurora a.s. zahájily projekt modernizace areálu, v jehož rámci šlo nejen o to využít stávající zdroje, ale také vnést komfort, který přiláká stále náročnější klientelu.

IVAR a.s. divize Poděbrady
Bílkova 127
290 01 Poděbrady
Tel.: 325 610 181
E-mail: ivar@ivar.cz
www.ivar.cz

Součástí tohoto projektu jsou vedle stavebních rekonstrukcí rozsáhlé a v mnohých směrech jedinečné projekty na poli IT. Výjimečnost projektů spočívá nejen v rozsahu, ale především v provázanosti jinde zcela nezávislých agend ve dvou liniích:

  • provozní optimalizace využití lidských zdrojů a sledování výkonů
  • snaha přinést vyšší komfort klientům pomocí rychlé automatizované evidence poskytování služeb, jejich plánování i čerpání.

Oddíl optimalizace lidských zdrojů řeší proces plánování směn, neboť podstatná část pracovníků lázní se pohybuje v tzv. nerovnoměrně rozvržené pracovní době. Současně je prakticky ověřována možnost aplikovat tzv. konto pracovní doby, pro optimalizaci provozních nákladů při nevyváženém vytížení vybraných profesí v důsledku různé obsazenosti areálu v průběhu roku. Pro tento účel byl nasazen specializovaný SW ShiftMaster firmy IVAR rozšířený o modul evidence docházky (viz schéma systému). Ten zajišťuje kontrolní funkci a zpětnou vazbu vůči předpokládanému průběhu plnění směn.

Model řízení hotelového systému
Model řízení hotelového systému
Vazby SW pro vnitřní správu
Vazby SW pro vnitřní správu

Součástí projektu v dalším období je i rozšíření možností systému o vnitřní elektronickou evidenci výkonů specializovaných profesí, to umožní pružný prodej a poskytování služeb kdekoli na pracovištích podle přání klienta, je-li volná kapacita.

„Jediný čip – klíčový prvek pro poskytování všech služeb“, to je motto a cíl, k jehož dosažení lázně využily moderní technologie a bohaté zkušenosti dodavatelské firmy IVAR a.s. v roli integrátora, který mohl v praxi zúročit zkušenosti z řady jiných realizovaných projektů. Multifunkční čip umožňuje v centrálně spravovaném systému ošetřit:

  • vstupy do hotelových pokojů (elektronicky je řízeno nyní 350 pokojů) včetně možnosti aktivovat zdroje energie v pokoji po vložení čipu. Hotelový systém patří svou koncepcí mezi technologickou špičku. Byly v něm využity hotelové zámkové systémy CISA (Americký výrobce) doplněné o SW napsanými na míru integrátorem. Vedle decentního vzhledu nabízí detailní management přístupových práv pro správu hotelu, obsluhu i klienty. Systém zámků je vybaven WIFI monitoringem, schopným kontrolovat stav a „kondici zámků“, je-li třeba i historii průchodů a bude schopen kontrolovat a oznámit nestandardní stavy jako jsou „příliš dlouho“ otevřené dveře, vybité baterie, synchronizovat čas atd. Tak budou po dokončení vývoje SW skloubeny výhody klasických off-line a on-line zámkových systémů.
  • kontrolu oprávnění vjezdu na parkoviště (různá oprávnění pro hosty, zaměstnance, apod.), jejich monitoring
  • kontrolu přístupu do vybraných zón areálu
  • čip poslouží i pro kontrolu stravování zaměstnanců i pacientů
PowerSaver umožňující vložit hodinky i kartu aktivující elektro na pokojích
PowerSaver umožňující vložit hodinky i kartu aktivující elektro na pokojích
Off-Line zámky s wi-fi napojením na centrální systém
Off-Line zámky s wi-fi napojením na centrální systém
Docházkový systém s dotykovým displejem při vchodu
Docházkový systém s dotykovým displejem při vchodu

Významnou součástí je komplexní odbavovací systém pro wellness areál, který představuje atraktivní, oblíbenou a plně využívanou součást areálu Lázně Aurora a.s. Splnění cíle integrovat tento provoz do jednoho systému bylo ztíženo nepříliš velkou vstřícností původní dodavatelské firmy ke spolupráci. Proto byla zvolena radikální cesta, omezující maximálně investiční vstupy ale s žádaným výsledkem. Při rekonstrukci systémový integrátor IVAR a.s. využil zkušenosti z HW i SW, zachoval mechanické komponenty původního systému (turnikety, branky, skříňkový systém), které doplnil modernější elektronikou se SW a stávající technologii plně adaptoval na moderní provoz. Přechod z jednoho systému na druhý byl proveden za plného provozu během dvou dnů tak, aby mohl plnit opět základní funkce. Komplexní doladění funkcionalit bylo dokončeno v následujícím měsíci. Odbavovací systém obslouží celé spektrum klientů. Jednorázové návštěvníky platících v hotovosti, držitele permanentek a bonusových karet, vlastní klienty hotelu a lázní v areálu. Vše s plnohodnotnými výstupy pro návazné ekonomické moduly.


Vstupní systém v areálu 02
Vstupní systém v areálu 02




Bez zajímavosti není ani volitelnost typu ID média. Pro pracovníky lázní je optimálním prvkem čip „klíčenka“. Pro hotelové hosty karta a pro klienty, kteří využívají všechny služby v areálu, tzv. „hodinky“. Systém akceptuje všechny typy ID médií podle potřeby. Pro budoucí období je systém připraven na migraci k novým typům ID médií podle toho, jak se budou trendy vyvíjet.

Zrekonstruovaná budova Lázní Aurora před otevřením

Výjimečnost projektu spočívá v jeho komplexnosti. Finalizují se rozhraní na další provozní SW agendy jako je SW GUBI (agenda pro lázeňskou péči apod.), postupně se doplňují i moduly obsluhy stravování hostů i zaměstnanců a rozšiřují se funkce SW tak, aby umožnil skutečně efektivní práci a současně zajistil maximální komfort klientům. Nelze opomenout ani mimořádně krátký čas, při kterém byly jednotlivé agendy nasazovány. Zejména řízení wellness provozu či závorového systému, jehož repase po původních dodavatelích probíhala v řádu dnů, max. týdnů. To vše by nebylo možné bez plného kapacitního nasazení integrátora IVAR a.s. a především bez odvážného velkorysého přístupu managementu lázní při řešení dílčích problémů i vstřícnosti všech pracovníků lázní, již se na pracích podíleli.

Další období v rozvoji systému nabídne jistě zajímavé nové možnosti. Obecným trendem je v dnešní době potřeba integrace služeb nejen v rámci jednoho provozu nebo areálu, ale zastřešení všech areálů, jež mají provozovatelé ve správě, aby tvořily jednotný celek a pro klienty bylo možné kdekoli poskytovat plné spektrum služeb. Obdobné projekty již existují i v reálu. Dalším lídrem na tomto poli je SAREZA a.s. Ostrava, která spravuje jednotným systémem dodaným IVAR a.s. řadu areálů a sportovišť, jež mají ve své správě. Lázně Aurora jsou dalším ukázkovým řešením.




Základní specializací společnosti je automatizace, měření a regulace. Specializací poděbradské pobočky IVAR a.s. je oblast čipových systémů a technologií využívajících tyto prvky. Společnost má vlastní tým pro vývoj SW i HW a v ČR i SR realizovala řadu zajímavých a unikátních aplikací. Mezi pilotní projekty lze řadit

  • systémy správy přístupu na univerzitách v Olomouci, Ostravě či Praze
  • SW moduly pro plánování směn a evidenci docházky
  • Odbavovací ticketingové systémy stadionů (Aréna Vítkovice Ostrava, Sparta Praha, HC Litvínov a další stadiony v Čechách a na Slovensku
  • Odbavovací systémy pro sportovní areály – bazény, aquaparky – areály Ostrava, Aquapark Olomouc, Hradec Králové, Valašské Meziříčí,…

Významnou výhodou IVAR a.s. je dispozice specialisty v širokém spektru oborů a vybudované silné partnerské zázemí s dalšími specializovanými firmami.

 
 
Reklama