Elektrické autobusy začínají dělat vrásky ropnému průmyslu
Každý den v letošním roce bude potřeba o 279 000 barelů ropy méně. Důvod? Čína rozšiřuje svou flotilu elektrických autobusů v rozsahu celé londýnské MHD každých pět týdnů.
Před sedmi lety byly elektrické autobusy vnímány jako vtip. Když čínský výrobce BYD představil jeden z prvních modelů na průmyslové konferenci v Belgii, všichni se smáli, že vyrobil hračku. „A vidíte, dnes má každý takový autobus,“ vzpomíná Isbrand Ho, výkonný ředitel evropské pobočky společnosti BYD sídlící v Shenzhenu.
Nyní jsou autobusy s elektromotory na baterie záležitostí, se kterou je třeba počítat jak při revoluci v městské dopravě, tak při proměně energetického průmyslu. A je-li v této oblasti leaderem Čína, začíná se nahrazení tradičního smogového dieselového molochu elektřinou projevovat ve snižování poptávky po fosilních palivech.
Čísla jsou ohromující. Čína má 99% podíl na celkovém počtu 385 000 elektrických autobusů na světě, což čítá 17 % čínského autobusového vozového parku. Podle agentury Bloomber New Energy Finance (BNEF) v čínských městech přibyde 9500 bezemisních autobusů – ekvivalent celé londýnské hromadné dopravy – každých 5 týdnů.
Důsledkem toho začíná být postřehnutelné snížení poptávky po fosilních palivech. A protože autobusy spotřebovávají třicetkrát více paliva než běžná auta, jejich vliv na spotřebu energie začal být mnohem vyšší, než u osobních aut jako je Tesla nebo Toyota.
Palivo, co zůstane pod zemí – celkové množství paliva, které ušetří elektrobusy a osobní elektromobily
Podle kalkulace BNEF každých 1000 elektrických autobusů na silnicích vytlačí z trhu zhruba 500 barelů ropy denně. Objem paliva, které díky elektrickým autobusům zmizí z trhu, vzroste letos o 37 % na 279 000 barelů ropy denně, což je zhruba denní spotřeba Řecka, dodává BNEF.
„Tento segment dospívá do bodu zlomu,“ říká Colin Mskerracher, vedoucí odboru pokročilé dopravy londýnské výzkumné pobočky Bloomberg LP. „Městské rady po celém světě řeší špatný stav ovzduší ve svých městech. Tento tlak jen tak nezmizí a prodeje elektrických autobusů porostou.“
Čína je v elektrifikaci vlastní hromadné dopravy napřed, protože se potýká s nejhorším znečištěním. Podle neziskové organizace Berkeley Earth měl legendární čínský smog spolu s rostoucím počtem obyvatel měst a zrychlující spotřebou energie na svědomí 1,6 milionu předčasných úmrtí každý rok.
Vraťte to zpátky – Snížení celosvětové poptávky po ropě vlivem elektroautobusů.
Před deseti lety byl Shenzhen typickým příkladem rychle se rozvíjejícího čínského města bez ohledu na životní prostředí. Smog se zde však stal tak obvyklý, že vláda v roce 2009 vybrala Shenzhen pro svůj pilotní program pro uchování energie a bezemisní dopravu. O dva roky později zde z výrobní linky BYD sjely první elektrické autobusy. A v prosinci 2017 byla kompletní flotila Shenzhenu čítající 16 359 autobusů plně elektrifikována.
V roce 2016 patřil BYD 13% podíl na čínském trhu s elektrickými autobusy, z toho 14 000 autobusů jen v ulicích Shenzhenu. „Elektrických autobusů společnost zatím postavila 35 000 a má kapacitu vyrábět až 15 000 autobusů ročně,“ říká Ho.
BYD odhaduje, že jejich autobusy najezdily 17 miliard kilometrů a ušetřily 6,8 miliard litrů paliva od doby, co začaly převážet cestující po nejrušnějších městech světa. Tím se podle Hoa ušetřilo 18 milionů tun CO2, což je množství srovnatelné s ročními emisemi 3,8 milionu osobních aut.
„První skupina čistě elektrických autobusů od BYD začala svůj provoz v roce 2011 v Shenzhenu“, říká Ho. „Teď, o 10 let později, se v ostatních městech kvalita ovzduší velmi zhoršila, zatímco ve Shenzhenu je mnohem lepší.“
Pohánění revoluce – prodeje elektrických autobusů v Číně
Ostatní města si toho začínají všímat. Mezi 13 městskými úřady, které se zavázaly do roku 2025 kupovat pouze bezemisní autobusy, jsou Paříž, Londýn, Mexico City a Los Angeles.
Transformace vozového parku londýnských autobusů probíhá pomalu. Momentálně jsou elektrifikované čtyři městské linky, kde jezdí jednopodlažní autobusy. Další plány zahrnují markantní investice do čisté městské dopravy, včetně přestavby 5 000 starých naftových autobusů tak, aby všechny autobusy byly bezemisní v roce 2037 (tj. 20 let po kompletní elektrifikaci MHD v mnohem větším Shenzhenu, pozn. red.).
Tyto cíle budou mít dopad na spotřebu ropy. Londýnská hromadná doprava spotřebuje 1,5 milionů barelů ropy ročně. Pokud celý její vozový park přejde na elektřinu, bude to podle BNEF znamenat úsporu 430 barelů denně za každou tisícovku elektrických autobusů na silnicích.
Náběh nové technologie – Top 10 flotil elektrických autobusů v Evropě
Napříč Spojeným královstvím se v roce 2017 vyskytuje 344 elektrických a hybridních autobusů a společnost BYD doufá, že bude vybrána, aby dodala další. Uzavřela partnerství se skotským výrobcem autobusů, v rámci něhož dodalo baterie pro 11 nových elektrických autobusů, které v březnu vyjely na silnice.
Výrobce Alexander Dennis sídlící ve Falkirku ve Skotsku začal vyrábět elektrické autobusy v roce 2016 a rychle se stal evropským lídrem trhu s více než 170 autobusy jezdícími ve Velké Británii. „A mnoho další práce je na obzoru, londýnský dopravní podnik plánuje elektrifikovat své ikonické double-deckery,“ říká Ho. „Technicky jsme připraveni,“ pokračuje. „Máme své továrny v Číně a Alexander Dennis se ve Skotsku připravuje na spolupráci. Jakmile řeknou, pustíme se do toho.“
Redakčně upraveno
Zdroj
HODGES, Jeremy. Electric Buses Are Hurting the Oil Industry. Bloomberg [online]. [cit. 2018-04-24].
Dostupné z: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-23/electric-buses-are-hurting-the-oil-industry