Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jak vybrat tu nejlepší televizi? Dejte na recenze a zkušenosti

Vybíráte novou televizi? Možná je u vás důvodem pro výběr nové televize přechod na DVB-T2, možná je důvod úplně jiný. Každopádně nabídka televizí v současné době rozhodně musí zaujmout, protože klesají také ceny větších úhlopříček.

Domů si tak dnes můžete pořídit prakticky hotové domácí kino. Úhlopříčky televizí 65 palců a více vám takový zážitek zprostředkují přímo ve vašem obýváku.

Vyberte si ideální úhlopříčku

A právě u rozměru TV začneme, pokud se rozhodujeme o jejím výběru. Velmi důležité totiž je, jaká bude vaše pozorovací vzdálenost od televize. Příliš velká TV nemusí být ideální do menší místnosti, kde je pozorovací vzdálenost třeba okolo dvou metrů. Pokud ale máte klasický obývací pokoj s pozorovací vzdáleností přes tři metry a více, směle můžete vybírat i z velkých úhlopříček. Obecně platí:
  • Pro menší místnosti 55“ a méně
  • Pro větší místnosti 65“ a více

Pokud chcete mít v dnešní době dojem z velkého obrazu, je úhlopříčka 55 palců určitě naprosté minimum. V zásadě je tato úhlopříčka dnes považována za standard, ve kterém najdete asi největší výběr televizí. Rozhodnete-li se investovat více peněz, můžete sáhnout po modelech 65 palců, které jsou ještě stále v rozumné cenové relaci. S rostoucí úhlopříčkou se pak cena pochopitelně skokově zvyšuje.

Cena vs. kvalita obrazu

Je sice pravdou, že můžete zakoupit třeba 75palcovou televizi za velmi pěknou částku, ale počítejte s tím, že tomu bude odpovídat také kvalita obrazu. Velké TV s nízkou cenou především zaujmou vždy právě svými rozměry, s kvalitou obrazu už to bývá horší. Pokud nevíte, jakou televizi si vybrat, určitě se podívejte na test televizí, kde jsou všechny parametry podrobně rozebrány. Pokud se podíváme na zmiňované obrazovky, tak na trhu existují dvě majoritní technologie obrazovek:
  • LCD (LED)
  • OLED

LCD obrazovky se nacházejí v levnějších televizích. V současné době se typicky označují tyto televizory jako LED, což ale neznamená nic jiného, než že se jedná o LCD panel s LED podsvícením. Tyto panely jsou také vyráběny různými technologiemi, přičemž nejčastěji je to IPS nebo technologie typu VA. IPS má lepší pozorovací úhly, ale poměrně horší černou barvu, což se vám nebude líbit v tmavých scénách filmů. Je proto lepší u levnějších televizi sáhnout po obrazovce typu VA.

Absolutním trendem v dnešní době je však technologie OLED. Představuje dnešní špičku z pohledu kvality zobrazení. Mezi výsady, které jsou velmi žádané právě u televizních obrazovek, patří věrné zobrazení černé barvy. Je to ale také výborná odezva, což oceníte třeba ve hrách. Skvělé jsou barvy, kontrastní poměr i pozorovací úhly.Jejich jedinou potenciální nevýhodou může být kromě vyšší ceny nižší životnost obrazovky.

Rozlišení obrazovky

Na kvalitu obrazu má samozřejmě vliv také rozlišení obrazovky. Konkrétně pak na jeho jemnost. Není tomu tak dávno, co majoritou na trhu bylo rozlišení Full HD. Dnes je to však již rozlišení 4K, označované také Ultra HD. Kromě těch nejmenších úhlopříček dnes už prakticky nemá význam kupovat televizi s nižším rozlišením.

Jak je to s DVB-T2?

Jestliže kupujete novou televizi kvůli novému digitálnímu vysílání DVB-T2, tak u všech současných modelů si můžete být jisti, že TV je tímto tunerem vybavena. Pokud plánujete příjem televizního signálu také jinými způsoby, zaměřte se rovněž na přítomnost satelitního tuneru DVB-S/S2 nebo tuneru pro kabelovou televizi DVB-C/C2.