Plzeň testuje bateriovou stanici, posílí napájení trolejí MHD
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) začaly testovat bateriovou posilovací stanici pro trolejbusy.
Ojedinělá technologie pražské firmy Elektroline nemá žádný přívod napájení ze sítě ČEZ a je napojená pouze na troleje, z nichž se průběžně dobíjí. Ve špičce, kdy jezdí hodně trolejbusů, pomáhá posilovat nedostatečné stejnosměrné napětí v trolejovém vedení. ČTK to řekl vedoucí střediska měníren PMDP Jan Strobach.
Pokud prototypová stanice vyhoví, nemusely by dopravní firmy budovat nákladné měnírny nebo kabelové přívody, které by posílily úroveň napětí na vzdálenějších tratích, na níž řidiči hlásí výpadky. Stanice začne trolejové vedení podporovat, když napětí vinou velkého počtu vozů klesne pod kritickou hladinu. Pokud je nad touto hladinou, stanice elektřinu akumuluje jako spotřebič.
PMDP se účastní mezinárodního projektu INTERREG EfficienCE, který chce snížit emise CO2 ve střední Evropě. Jsou do něj zapojeny ještě Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Maďarsko a Slovinsko. "Například ve Vídni testují sluneční elektrárnu, která napájí budovu stanice metra," uvedl dopravně provozní ředitel PMDP Miroslav Macháň.
Stanice velikosti malého lodního kontejneru je také schopna rychle dodat větší množství energie bateriovým trolejbusům, které jezdí zejména na okraji města, kde není trolejové vedení, teď zajíždějí do Letkova, Černic a nově do Křimic, Radčic a Malesic. Prototyp je umístěný na konečné stanici linky 16 u točny na sídlišti Bory.
"Parametry stanice ověřujeme s plnou zátěží. Na linkách 16 a 14 už teď jezdí plný počet vozů. Zkoušíme také, jak si stanice poradí při nabíjení většího množství bateriových trolejbusů nebo při odpojení napáječů z měnírny. Zatím vše běží bez problémů," řekl Strobach.
PMDP předávají naměřené výsledky univerzitě v Gdaňsku, která dělá energetickou analýzu trolejbusové sítě. Dopravní podnik tak zjistí, kde má slabá místa, rezervy a jak snížit spotřebu elektřiny. Podle vedoucího dopravního oddělení PMDP Jiřího Kohouta je ke stanicím možné zapojit i malou fotovoltaickou elektrárnu nebo může pomoci s nabíjením elektromobilů.
Zařízení, které přijde na několik milionů korun, testují ještě ve Zlíně. Podle Strobacha obsahuje hlavně olověné baterie, ale PMDP ji chtějí ještě vyzkoušet s lithiovými články. "Dále je tam elektronika, která komunikuje s naším velínem," řekl.
Plzeň je jedním z největších středoevropských provozovatelů trolejbusů, nyní jich jezdí po městě 97. Téměř třetina z nich už je bateriových a dobíjejí se z trolejí za jízdy.
V projektu INTERREG EfficienCE, který potrvá do konce března 2022, je 12 partnerů a jeho rozpočet činí zhruba 65 milionů Kč, 83 procent dá Evropský fond pro regionální rozvoj.