Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

LG Chem postaví v Polsku největší továrnu na autobaterie v Evropě

Jihokorejská společnost LG Chem otevře příští rok v Polsku největší továrnu na výrobu lithium-iontových baterií pro elektrická auta v Evropě.


© Fotolia.com

Závod s kapacitou 100.000 baterií ročně má mít 2500 zaměstnanců a nacházet se bude ve Vratislavi. Oznámily to dnes ve společném prohlášení LG Chem a polské ministerstvo rozvoje.

Pokles cen baterií, rostoucí tlak na snížení emisí výfukových plynů i zásahy vlád nutí evropské výrobce aut zaměřit se na výrobu elektromobilů. Automobilky od Volkswagenu po Volvo, Daimler a BMW plánují v příštích letech masovou výrobu řady nových elektrických modelů. Evropa však nemá závody na výrobu baterií a musí je dovážet převážně z Číny a Jižní Koreje. Rostou proto i požadavky, aby region rozvinul vlastní bateriový průmysl, a ochránil tak zisky a pracovní místa. Asijští výrobci však mají obrovský náskok ve vývoji i rozsahu výroby.

LG Chem sice neupřesnila výši investice, polská státní agentura APR ale uvedla, že firma chce utratit v zemi 5,9 miliardy zlotých (35,7 miliardy Kč). V závodě se mají vyrábět baterie s vysokým výkonem, které na jedno dobití mají být schopné ujet až 320 kilometrů. Součástí továrny má být i výzkumné a vývojové centrum.

Vratislav je 190 kilometrů od hranic s Německem, které je domovem největší evropské automobilky Volkswagen. Ta plánuje do roku 2025 vyrábět ročně tři miliony elektrických vozů. LG Chem neupřesnila jména zákazníků, pouze uvedla, že mezi nimi budou přední automobilky.

Lithium a další suroviny chce firma zatím dovážet od mateřské společnosti v Koreji. Doufá však, že najde polského dodavatele, napsala agentura Reuters.

Polský závod LG Chem zřejmě nezůstane největším závodem dlouhou dobu. Bývalý manažer automobilky Tesla plánuje výstavbu závodu na baterie ve Švédsku. Další závod plánuje také přímo automobilka Tesla, zatím však neuvedla kde.

Čistě elektrické vozy měly v loňském roce na celkovém prodeji aut v Evropě podíl pouze 0,2 procenta. Británie a Francie již však oznámily, že hodlají od roku 2040 zakázat prodej vozů se spalovacím motorem.

LG Chem je podle svých slov jedinou společnosti, která má výrobní závody v USA, Číně a Evropě, tedy na trzích, které tvoří téměř 90 procent poptávky po elektrických vozech. Závod na baterie má také na domácím trhu.

 
 
Reklama