Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Zářivky vs. LED trubice

Zářivky patří k nejpoužívanějším světelným zdrojům. Mají v porovnání s ostatními běžnými zdroji dobrý měrný světelný výkon, dobrou barevnou stálost i stálost světelného toku, ale..přichází LED trubice.

Zářivkové zdroje jsou od roku 1938, kdy oficiálně spatřily, na veletrhu v New Yorku, světlo světa, běžným světelným zdrojem používaným v minulosti zejména díky své relativně vysoké účinnosti (55-100 lm/W) a dobrému podání barev (50-90). Zářivkové zdroje mají, vzhledem k ostatním běžným typům zdrojů, dobrou stálost světelného toku ale kriticky selhávají na konci své životnosti. Nevýhodou je obsah vysoce toxické rtuti. Velikost zdroje je velká z důvodu použití luminoforu a obtížně řiditelná je distribuce světla. To může mít za následek jeho špatné využití.

V několika posledních letech jsou zářivky více či méně úspěšně nahrazovány LED trubicemi, které mají oproti klasickým zářivkám několik zásadních výhod. Především efektivně směřují světlo žádoucím směrem. Tento fakt sám o sobě přináší úspory energie. Navíc komerčně využitelná účinnost led technologie v současnosti dosahuje i podstatně více než 130 lm/W), což propast zvaná úspora mezi oběma technologiemi ještě více prohlubuje. Jaké jsou další rozdíly?

  • Vyšší index podání barev CRI (87) než běžné zářivky (>80)
  • Okamžitý start – umožňuje napojení na senzory pohybu a dosáhnout ještě výraznějších úspor (zářivku napojit lze za cenu kratší životnosti)
  • Neomezené spínání (délka života zářivky je nepřímo úměrná frekvenci spínání)
  • Bez stroboskopického efektu (zářivka potřebuje elektronický předřadník)
  • Neobsahuje žádné nebezpečné látky (na rozdíl od zářivky (rtuť, kadmium apod.), která na tomto principu funguje)
  • Prodlužuje život tělesa, ve kterém je umístěna. Oproti tomu zářivka svítidlo "spéká", "vyhřejvá" což se projevuje zejména křehnutím a praskáním plastových součástek svítidla potažmo dodatečnými investicemi do údržby.
 
 
Reklama