Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Chytré placení – představujeme Octopus kartu

V září roku 1997 začal Hong Kong vydávat bezkontaktní chytré karty, které měly zprvu jasný cíl – placení v městské hromadné dopravě (MHD). Postupem doby se tato karta začala uplatňovat ve většině maloobchodních prodejích, počínaje obchodů se smíšeným zboží přes supermarkety až po restaurace či rychlá občerstvení. Své uplatnění nalezla i v parkovacích hodinách, na parkovištích, prodejních automatech či čerpacích stanicích, ve státní správě nebo dokonce jako přístupová karta do bytových či administrativních budov. Tato karta nese magický název Octopus (překl. chobotnice).

Je zajímavé na úvod poznamenat, že se jednalo o teprve druhý podobný systém na světě (po korejské UPass). Nám mnohem známější londýnská Oyster card vstoupila v platnost až v roce 2003. Naše Opencard, která měla postupem času sloužit velmi podobným účelům, se začala vydávat v roce 2006. Bohužel o jejím neslavném konci je čtenář jistě informován a cílem článku není se jím zabývat. Nicméně si čtenář může udělat představu, jak to může vypadat, pokud se systém rozvine do opravdu funkčního celku.

1. Octopus card – co to je

Obr. 1 – Tři verze anonymních Octopus karet
Obr. 1 – Tři verze anonymních Octopus karet

Vzhledově se jedná o běžnou kartu o velikosti vaší platební karty. Pokud přeskočíme speciální edice, pak existují čtyři základní typy Octopus karty: pro děti, pro dospělé, pro seniorys osobními údaji. První tři typy jsou anonymní a jsou vydávány pouze na základě věku a zaplacení příslušné částky. Jejich využití je především pro platbu jízdného v dopravních systémech a pro běžné platby v obchodech. Prohlédnout si je můžete na Obr. 1. Výhoda těchto anonymních karet je, že jsou dostupné všem ihned a nezáleží na tom, jestli jste v Hong Kongu pouze na týden, nebo jestli zde žijete trvale. Žádné osobní údaje, čísla bankovních účtů nebo kreditních karet nejsou ukládány na kartu. Z toho vyplývá, že není nutná žádná identifikace při jejich zakoupení. Pokud vlastník kartu ztratí, jsou ztraceny pouze uložené peníze a deposit. Tento typ karet lze zakoupit ve většině stanic metra a na spoustě dalších míst, což si lze přehledně najít na oficiálních stránkách Octopus. Dříve ještě existovala varianta studentské karty, ale její vydávání bylo přerušeno v roce 2005.

Při nákupu anonymních karet zaplatíte 150 HKD (pozn. HKD = hongkongský dolar) za dospělou nebo 70 HKD za dětskou nebo seniorskou kartu (1 HKD = 3,2 Kč v 8/2016). V obou případech tvoří 50 HKD deposit a zbytek je počáteční zůstatek na kartě. Pokud si tedy koupíte dospělou kartu za 150 HKD, pak váš počáteční zůstatek bude 100 HKD a zbylých 50 HKD deposit, který se využije v okamžiku, kdy již na kartě nemáte dostatek prostředků pro zaplacení.

Obr. 2 – Octopus karta s osobními údaji
Obr. 2 – Octopus karta s osobními údaji

Karta s osobními údaji, jak již název napovídá, v sobě obsahuje uložené informace o osobních údajích a je na ní vytištěna fotografie a jméno držitele (Obr. 2). Na základě věku, který je na kartě uložen, pak funguje obdobně jako karta pro děti, dospělé a senirory. Zde se rozlišuje ještě jeden typ navíc oproti kartám anonymním – studentská, která je určena pro studenty v Hong Kongu ve věku od 12 do 25 let. Karty s osobními údaji mohou být použity rovněž i jako přístupové karty do rezidenčních či administrativních domů. V případě studentské karty ji lze využít pro správu výpůjček v knihovnách či dokonce pro záznam přítomnosti studenta.

 
Obr. 3 – turnikety při příchodu a opuštění metra
Obr. 3 – turnikety při příchodu a opuštění metra
Obr. 4 – Čtečka Octopus karet
Obr. 4 – Čtečka Octopus karet
Obr. 5 – Při odchodu z metra se vám ukáže poplatek za jízdné a aktuální zůstatek
Obr. 5 – Při odchodu z metra se vám ukáže poplatek za jízdné a aktuální zůstatek
Obr. 6 – Využití Octopus karty v autobusech MHD
Obr. 6 – Využití Octopus karty v autobusech MHD
Obr. 7 – Terminál pro placení pomocí Octopus v obchodech
Obr. 7 – Terminál pro placení pomocí Octopus v obchodech

Pokud uživatel kartu ztratí, pouze stačí okamžitě zatelefonovat na určené číslo a kartu zablokovat. Předejde se tak neoprávněnému použití. Za vystavení nové karty se platí 30 HKD (pokuta za ztracení) a 20 HKD jako administrativní poplatek.

2. Jak to funguje v MHD

Abychom jsme si toto vysvětlili, je nutné na úvod poznamenat, že hongkongská MHD funguje úplně jinak na rozdíl od té pražské. Ten největší rozdíl je, že neexistují revizoři a neexistuje, že by někdo jezdil na černo. Pokud vlastníte svoji Octopus kartu, pak po příchodu do metra musíte projít přes turnikety (Obr. 3), kterými znovu projdete i ve stanici, ze které budete vystupovat.

Při příchodu k turniketu pouze jednoduše přiložíte svoji Octopus kartu ke čtečce a na displeji se Vám zobrazí, jaký je váš aktuální zůstatek (Obr. 4). Pokud je zůstatek na kartě malý, jste upozorněni hlasitým pípnutím. Načtení karty je velmi rychlé, trvá maximálně 1 sekundu a pokud se ptáte, jestli toto nezdržuje, pak věřte, že ačkoliv má Hong Kong více než 7 milionů obyvatel a v metru je opravdu hodně lidí, tak toto téměř nezdržuje.

Při odchodu z cílové stanice opět dojdete k turniketům a znovu přiložíte Octopus kartu. Na displeji se vám ukáže cena za jízdu a aktuální zůstatek na kartě (Obr. 5). Jelikož se v hongkongské MHD jízdné určuje dle vzdálenosti, každá cesta se platí zvlášť dle ujetých kilometrů a neexistuje zde nic jako obdoba pražské měsíční, čtvrtletní či roční.

V ostatních dopravních prostředcích probíhá proces trošku jiným způsobem. Pokud se chystáte využít například autobus, pak při vstupu do něj uvidíte na displeji napsáno, kolik stojí plné jízdné pro dospělé (větší číslo) a snížené jízdné pro děti a seniory (Obr. 6). Ihned vedle je umístěna čtečka, na kterou opět jednoduše přiložíte svoji Octopus kartu a příslušná částka se vám strhne. Při odchodu z autobusu si již „pípnout“ nemusíte.

Co mě osobně velmi zaujalo, pokud chcete zaplatit přímo v autobuse v hotovosti, pak musíte mít přesnou částku, kterou vhodíte do kasičky, která je umístěna na Obr. 6 mezi čtečkou karet a displejem zobrazující cenu jízdného. Jestliže máte například pouze 10 HKD, pak vám zbylé dva dolary nikdo nevrátí. I toto je jasný signál, že je silně preferována platba pomocí Octopus karty. Cena jízdného se snižuje v průběhu cesty v závislosti na vzdálenosti od cíle, ale nerozlišuje se, jestli ujedete jednu stanici nebo jedete až na konečnou. Zkrátka zaplatíte danou částku při nástupu.

3. Další využití Octopus karty

Jak již bylo poznamenáno v úvodu článku, karta neslouží pouze jako prostředek pro platby v MHD, ale její využití je velmi široké. Vypisovat všechny případy, kdy lze Octopus použít by zabralo na několik článků, proto se autor rozhodl vybrat ty nejdůležitější a nejzajímavější z nich.

První masové využívání probíhá při placení v obchodech. Valná většina obchodů je vybavena terminálem, který umožňuje zaplatit nákup pomocí Octopus karty. Upozorňuji, že nezáleží na tom, jestli vlastníte kartu s osobními údaji nebo anonymní. Při placení se na terminálu v horním řádku zobrazí částka, kterou máte zaplatit, a v dolním se následně zobrazí váš zůstatek na kartě (Obr. 7). Platba opět probíhá pouhých jednoduchých přeložením na terminál a celá transakce netrvá déle než 1 sekundu. Obdobně lze zaplatit ve fast foodech, některých restauracích nebo u stánků na ulici.

Obr. 8 – Placení pomocí Octopus karty u nápojového automatu
Obr. 8 – Placení pomocí Octopus karty u nápojového automatu

Další velmi zajímavá aplikace se nachází na automatech na jídlo či pití. Jednoduše přijdete k automatu, vyberete vámi požadované zboží, přiložíte Octopus kartu, odeberete a jdete pryč. Opět je vše velmi rychlé, nemusíte nikde lovit žádné drobné, nemusíte si nikde rozměňovat, prostě jen přiložíte Octopus kartu a okamžitě se můžete osvěžit vaším oblíbeným nápojem (Obr. 8). Osobně jsem neviděl nikoho, kdo by platil pomocí mincí.

Pokud přijedete na placené parkoviště, což jsou v Hong Kongu téměř všechny, opět není nic jednodušší než využít platbu pomocí Octopus karty u parkovacích hodin. Jestliže parkoviště nemá parkovací hodiny, pak lze kartou zaplatit při výjezdu u závor (Obr. 9). Je fascinující, kolik tento systém dokáže ušetřit času a jakým způsobem usnadňuje život.


Obr. 9 – Placení parkovného pomocí Octopus kartyObr. 9 – Placení parkovného pomocí Octopus kartyObr. 9 – Placení parkovného pomocí Octopus karty
Obr. 10 – Octopus jako přístupová kartaObr. 10 – Octopus jako přístupová kartaObr. 10 – Octopus jako přístupová karta

Pomocí Octopus karty můžete dále zaplatit za pohonné hmoty u čerpacích stanic, vstup do kina, fitness centra, plaveckého bazénu či zábavního parku. Octopus karta našla své uplatnění dokonce i v nemocnicích, kde s ní můžete uhradit případné poplatky nebo ve státní správě při úhradě poplatků na úřadech.

Další specifické využíti nabízejí karty s osobními údaji, které lze využít jako přístupové karty do rezidenčních či administrativních budov (Obr. 10).

4. Zůstatek, dobití a vrácení Octopus karty

Aktuální zůstatek na kartě se dozvíte jednak při každé transakci a rovněž si jej můžete zobrazit včetně posledních deseti plateb na Octopus Enquiry Machine (Obr. 11), které jsou dostupné v každé stanici metra.

Obr. 11 – Octopus Enquiry Machine pro zobrazení zůstatku
Obr. 11 – Octopus Enquiry Machine pro zobrazení zůstatku
Obr. 12 – Add Value Machine pro vložení peněz na Octopus kartu
Obr. 12 – Add Value Machine pro vložení peněz na Octopus kartu

Peníze lze na kartu dobít několika způsoby. V každé stanici metra se nacházejí Add Value Machine, které umožňují na kartu vložit peníze v hotovosti či pomocí elektronického převodu (pouze některé). Dobití je opět velmi jednoduché, vložíte Octopus kartu do automatu a následně do něj vložíte hotovost. Automaty akceptují pouze bankovky o hodnotě 50 a 100 HKD.

Další možností je dobití u některého autorizovaného poskytovatele služeb, což jsou například McDonalds, KFC, 7-Eleven, Wellcome, atd. Lze rovněž využít centra zákaznických služeb či přepážky pro prodej lístků.

Kvůli bezpečnosti lze na Octopus kartu uložit maximálně 1 000 HKD (plus deposit 50 HKD) a nelze tedy využít pro platbu většího obnosu peněz. V případě nedostatečného zůstatku lze vyčerpat z depositu až 35 HKD, pak je nutné kartu znovu dobít. Aby uživatelé karty nevyhazovali, ale opětovně je dobíjeli, není povolené jít až na nulovou hodnotu depositu. Zároveň v době uvedení karty byla maximální cena za standardní jízdu 34,8 HKD. Aktuálně již toto neplatí a maximální cena za jízdné překračuje 50 HKD.

Další velmi oblíbenou službou pro zvýšení zůstatku na Octopus kartě je služba Automatic Add Value Service (AAVS). Tato služba automaticky převede peníze z kreditní karty na Octopus kartu, pokud zůstatek klesne pod 0 HKD. Zůstatek se automaticky zvýší o 150/250/500 HKD. Kreditní karta musí být vydána jednou ze zúčastněných bank (např. HSBC, Bank of China apod.). AAVS má výhodu, že se již vůbec nemusíte starat o svůj aktuální zůstatek na Octopus kartě.

Kartu lze rovněž kdykoliv vrátit v jakémkoliv zákaznickém centru MHD a můžete rovněž požádat o vrácení zbývající částky na kartě. U anonymních karet je účtován manipulační poplatek za vrácení peněz 9 HKD pouze v případě, že karta je vrácena za méně než 90 dní. Při vrácení karty s osobními údaji je účtován poplatek 10 HKD. Peníze jsou vyplaceny okamžitě na místě, jestliže je zůstatek menší než 500 HKD. Pokud je zůstatek větší než 500 HKD, karta se odesílá na ústředí a peníze vám přijdou na účet. Je-li karta při vrácení poškozena, účtuje se poplatek 30 HKD.

5. Jak to celé funguje

Karta Octopus v sobě obsahuje čip radiofrekvenční identifikace (RFID – Radio Frequency Identification) Sony 13,56 MHz Felica. Jedná se o systém „Touch and go“ (překl. dotkni se a jdi), kdy uživatel pouze přidrží kartu v těsné blízkosti čtečky a následně dojde k přenosu dat. Data jsou přenášena rychlostí až 212 kbit/s a čtecí vzdálenost je od 3 cm do 10 cm. Mnoho uživatelů má kartu umístěnou v batohu či peněžence a díky technologii RFID ji není nutné vyndavat. Zabezpečení karet je na základě tajného sdíleného klíče. Transakce tedy proběhne pouze v případě úspěšné autentifikace.

Celý systém se skládá ze čtečky, která periodicky vysílá do svého okolí elektromagnetické pulsy. Jakmile se v její blízkosti objeví Octopus karta (pasivní RFID čip), využije přijímanou energii k nabití svého napájecího kondenzátoru a odešle odpověď do čtečky. Octopus využívá nestandardizovaný RFID systém, jelikož v roce 1997 žádný takový standard neexistoval.

Pokud zákazník provede transakci přiložením Octopus karty, pak se tato informace uloží do čtečky. Není vyžadováno, aby byl celý systém v online spojení s centrálním počítačem či databází. Uložená data o transakcích mohou být vyčítána v určitých intervalech nebo případě offline mobilní čtečkou. V závislosti na typu aplikace se používají různé systémy vyčítání. V metru jsou jednotlivé terminály propojeny přes lokální síť a následně spojeny do centrály, zatímco terminály v autobusech jsou vyčítány pomocí offline čteček nebo případně bezdrátovými systémy.

Hong Kong se stal prvním významným veřejným dopravním systémem na světě, který využívá tuto technologii. Systém Octopus je mezinárodně velmi uznávaný a vyhrál i cenu předsedy Global IT Excellence Award od World Information Technology and Services Alliance v roce 2006 za vedoucí postavení v oboru automatického výběru jízdného a bezkontaktních platebních systémů a za inovativní využití této technologie.

6. Závěr

Na závěr ještě několik faktů. Aktuálně je v oběhu více jak 31 milionů kusů Octopus karet. Dle průzkumu z roku 2015 využívá 99 % lidí v Hong Kongu při placení MHD, nákupů a v restauracích kartu Octopus. V celém Hong Kongu je nainstalováno více než 73 000 čteček, na nichž denně proběhne 13 milionů transakcí ve výši 169 milionů HKD. Systém Octopus má za sebou 19 let velmi úspěšného provozu a nutno poznamenat, že celý systém se rozrůstá i do okolních teritorií jako Makao či Shenzhen.

Při svém odjezdu z Hong Kongu jsem si neustále opakoval, jaká je obrovská škoda, že náš projekt Opencard dopadl tak neslavně. Praha mohla být konceptu Smart City zase o něco blíže. Nemuselo se nic vymýšlet, stačilo si zaletěl pro inspiraci do Hong Kongu.

7. Literatura

  1. http://www.octopus.com.hk
  2. Operation of the Octopus Card in Hong Kong (PDF). Legislative Council Secretariat. 2007.
 
 
Reklama