Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Příliš dobré LED? Jsou LED světla skutečně tak dobrá jak slibují?

Deklarované Vs. Skutečné parametry a co na to zákon. Fakta, která koncoví uživatelé uslyší jen zřídka. My si myslíme, že by je měli znát všichni, kteří si chtějí dobře vybrat.

Stejně jako všechny ostatní výrobky pro osvětlení, i LED trubice, které nahrazují tradiční fluorescenční zářivky, se značně liší z hlediska kvality, průmyslového designu, použitých komponent a samozřejmě výrobním a zkušebním procesem. Všechny tři oblasti musí být dostatečně dobré, a když jen jedna z těchto oblastí selže, je ohrožena kvalita celého výrobku. Jak zní staré známé rčení, řetěz je jen tak pevný, jako jeho nejslabší článek. Kvalita výrobku na druhou stranu ovlivňuje obojí – spokojenost uživatele i životnost výrobku. Výrobky na trhu se však od sebe neliší výrazně jen z hlediska kvality, ale také v dalších charakteristikách, jako je světelný tok, světelný výkon, index podání barev nebo neviditelné blikání.

Světelný tok označuje množství světla produkovaného světelným zdrojem. To je technicky uvedeno v lumenech (lm), často doprovázené světelným výkonem, tj. světelný tok/světelný výkon (lm/W). Tyto hodnoty jsou dobrým ukazatelem výkonnosti výrobku – nebo spíše, by byly, pokud by hodnoty uváděné všemi výrobci byly vždy správné a přesné. V souladu se zavedenou praxí v oboru, existují značné rozdíly mezi vykazovanými a skutečnými hodnotami výkonnosti výrobků. Je nutno přiznat, že práce s dvojími hodnotami je na trhu celkem běžnou a i bohužel pochopitelnou praxí, protože ji nezakazuje zákon. Dle směrnice Ecodesign 2009/125/ES o požadavcích na ekodesign LED zdrojů stačí, když ze vzorku 20 kusů, výkon každého jednotlivého zdroje je alespoň na úrovni 75 % hodnoty udávané výrobcem. To znamená, že rozdíl mezi slibovaným a skutečným světelným tokem LED zdroje může dělat snadno i více než 20 %, a přesto LED světlo bude i nadále splňovat požadavky této směrnice. celý článek >>

 
 
Reklama